Podívejte se na akční slevy od Topkolo.cz!

Zazimování a uskladnění elektrokola

Blíží se období zimních měsíců. Pro většinu aktivních cyklistů to znamená také dobu nájezdu posledních letošních kilometrů na svých elektrokolech. Je pravdou, že elektrokolo s příchodem chladných dnů nemusíte hned odložit do garáže, či sklepa. Nicméně při jízdě na elektrokole v zimních měsících je třeba vybavit se několika praktickými cyklo doplňky pro bezpečný provoz na i mimo pozemní komunikace.

Pro zimní období jsme v Topkolo vyvinuli speciální neoprenový obal na baterie BOSCH i YAMAHA, který padne jako ulitý. Dále je třeba vybavit kolo kvalitním předním cyklo světlem a zadní vysoce svítivou diodovou blikačkou. Zkontrolovat stav vzorku pneumatik. Především toto obdobní vyžaduje zvýšenou činnost v čištění a mazání všech mechanický částí.

 

Nezapomínejme, že silnice jsou nasoleny i když zrovna nesněží!

 

Pro cyklisty, kteří v zimním období na elektrokole nejezdí nabízíme návod na správné uskladnění. přečíst více..

 

 

Sezona skončila a co teď?

 

Už jste dojezdili? Věříme, že sezonu na elektrokole jste si patřičně užili. Nyní přichází čas mu tyto služby oplatit. Vždyť vás vždy dovezlo do cíle a v těch největších stoupáních makalo s vámi do posledního procenta baterie. Měli byste jej za to odměnit, protože to co mu na podzim dáte vám opět v nové sezoně vrátí.

 

Uskladnění baterie elektrokola na zimu.

 

Začněte kontrolou aktuálního stavu nabití vaši baterie. Pro lepší představu přikládáme potřebnou tabulku s daty. Není totiž pravdou, že je lepší baterii skladovat ve 100% stavu nabití. Tabulka simuluje stav baterie při uskladnění po dobu 3 měsíců.

 

Teplota skladování  0C

Nabito na 100%

Nabito na 40%

0

Zkb 94%

Zkb  98%

25

Zkb 80%

Zkb  96%

45

Zkb  65%

Zkb 85%

60

Zkb  60%

Zkb 76%

 

Zkb = zbývající kapacita baterie - (tedy pokud je Zbk po 3 měsících skladování 98%, tak se celková kapacita na kterou lze baterii opět nabít nenávratně snížila o 2%) Pozor u samovybíjeních baterií se pohybujeme okolo 5% měsíčně.

 

Nyní víte jak naložit s baterií při uskladnění. Takže pokud máte ještě na baterii zbytečně mnoho procent. Vyrazte do terénu a pořádně si to užijte!

 

Nabytí baterie jsem snížili na potřebných 40% - 60% a pokračujeme dále.

 

Čištění a mytí

 

Čistota je půl zdraví. Ano toto pořekadlo platí pro nás lidi, ale také pro elektrokola. Během sezony a hlavně na jejím konci se na lanka, ráfky, kotouče a odpružení dostalo spoustu nečistot. Tyto by během zimní přestávky udělali svou práci a mohli by způsobit nevratné škody. Takže vše začíná u mytí elektrokola. Pamatujte, že žádné elektrokolo se nesmí mýt pod vysokým tlakem vody. Vyhněte se tedy auto myčkám, nebo vysokotlakým čističům. Pro opakované mytí vám můžeme doporučit přípravky na mytí kol. Nicméně obyčejná zahradní hadice s vodou a hadr s houbou úplně stačí.

 

Vše je umyto a vyčištěno. Elektrokolo je suché a připravené na další proces před zazimováním.

 

Řetěz, ozubení a přehazovačka

 

haibike-xduro-allmtn-8-0-ful-olive-orange-silber-matt-x0036232-04-130743Nyní očistěte řetěz a veškerou mechaniku i ozubení okolo řetězu vč. přehazovačky a přesmyku. Jakmile dokončíte čištění. Na všechna takto očištěná místa aplikujete mazivo. Pozor dejte na to, aby jste zvolili správný druh maziva. Rozhodně se vyhněte univerzálním mazivům a používejte pouze ta která jsou určena pro mazání řetězu. Dejte pozor, abyste při mazání řetězu nezastříkali brzdový kotouč. Nejlépe kombinujte mazivo a proti němu si přidržte hadr, který jste použili při mytí elektrokola. Nezapomeňte, že správně namazaný řetěz vydrží i o 45% déle.

 

Odpružení a tlumiče

 

Během sezony jste si již zvykli pravidelně po každé vyjížďce vzít do ruky hadřík a otřít prach z předních tlumičů na vidlici. Je to jistě záslužná činnost. Neboť i v relativně bezprašném prostředí se na tlumičích usazuje mikroprach. Tento prach ve spolupráci s mastnotou dokáže tlumič nejen poškodit, ale dokonce nezvratně zničit. Takže je dobré věnovat pozornost těmto mechanickým komponentům po celou dobu ježdění na elektrokole v terénu i mimo něj.

 

Co bychom měli udělat navíc pro své tlumiče a odpružení než ukončíme sezonu. Vše znovu důkladně očistěte. Nejsnadněji dalším čistým kouskem hadříku. Tento obtočte kolem tlumiče a několikrát je protáhněte, aby byl tlumič dokonale čistý. Nyní na své elektrokolo nasedněte. Několikrát na místě změňte rovnováhu, aby došlo k požadovanému pružení tlumičů. Všimněte si, byť jste vše důkladně vyčistili znovu se vám na tlumiči objevily nečistoty. Znovu je tedy odstraňte hadříkem. Nyní jsou tlumiče připraveny na poslední fázi. Aplikujete mazivo určené speciálně pro odpružení a tlumiče. Mazivo rozetřete po celém tlumiči a párkrát zapružte. Dejte pozor, abyste při aplikaci maziva nezasáhli brzdové kotouče.

 

Máme tedy před sebou čisté elektrokolo, připravený řetěz i tlumiče.

 

Kontrola tlaku

 

Nyní nám zbývá zkontrolovat tlak. Správný tlak potřebují nejen duše, pneumatiky, nebo tlumiče. Správný tlak musí mít také brzdový systém.   

 

Po mnoha kilometrech dostali vaše brzdy zabrat. Možná ještě nevykazují známky opotřebení.  Příznaky opotřebení se projevují například vibracemi, pískáním, nebo pomalejší reakcí brzdy po stisknutí brzdové páčky. Většinou si těchto náznaků naštěstí všimneme dřív než je pozdě. Přeci jen elektrokolo může po úpravě zrychlení elektrokola dosahovat na rovině rychlosti kolem 50km/hod. Asi nikdo by nechtěl v této rychlosti zjistit, že selhaly brzdy.

 

Nejdříve očistěte a odmastěte kotouče event. ráfky kola.  Zkontrolujte stav v jakém se brzdové komponenty nachází. Pokud na kotouči spatříte rýhy, nebo barevnou změnu je to signál okamžitě navštívit autorizovaný servis a požádat o jejich výměnu. Ráfky se opotřebovávají o dost pomaleji. Na jejich výměnu by vás měl upozornit profesionální servis při sezónní prohlídce. Nyní zkontrolujte stav brzdových destiček a špalků. Pokud se vám zdají být opotřebené bez prodlení je vyměňte. U brzdových špalků je výměna snadná. Avšak následné seřízení je lépe nechat na servisním technikovi.

 18720826_10207540313260526_556253063_o

 

Nyní vyzkoušejte brzdový systém jako celek. Několikrát po sobě promáčkněte brzdové páčky a sledujte zda brzdy správně reagují. U lankových brzd lze jemnější doladění provést snadno. U doplňování brzd hydraulickým olejem je nutno dávat pozor na možné zavzdušnění systému.

 

Zbývá zkontrolovat tlak v pneumatikách. Když už budete očima v prostoru pneu zkontrolujte také jejich opotřebení. Zvýšenou pozornost věnujte trhlinkám, nebo mikro-prasklinám po bocích plášťů. Na závěr zkontrolujte zda máte správný tlak v tlumičích.

 

Posledním krokem je kontrola dotažení veškerého šroubení a vyjmutí baterií ze svítilen.

 

Pokud jste provedli kontrolu elektrokola dle našeho doporučení. Můžete si být jisti, že jste udělali vše proto, aby vám vydrželo sloužit o mnoho kilometrů déle.

 

Nezapomeňte, že na správné zazimování navazuje jarní prohlídka u vašeho servisního technika. To, že jste elektrokolo uložili na zimu, ještě neznamená, že je na něm vše v pořádku pro výjezd do nové sezony.

 

Jarní prohlídka elektrokola je základním předpokladem pro úspěšnou sezonu.