Články a novinky

Velké srovnání motorů pro elektrokola

Datum: 21.02.2022
  • topkolo
  • elektrokola
  • Elektrokola

Hledali jste všechny informace o nejpoužívanějších motorech na jednom místě? Bingo! Jste tady správně. Připravili jsme pro vás obsáhlý článek, ve kterém přinášíme souhrnné informace a porovnání nejdůležitějších motorů na trhu. Najdete zde zajímavá fakta o motorech, jako jsou, Bosch Performance CX2, Bosch Smart Systém, Shimano EP8, Brose Drive S Mag, Yamaha PW-X2 a dalších.

Bosch, aneb lídr na trhu

Bosch v současné době čerpá z bohatých zkušeností, které získává s motory pro automobilový průmysl a motory u výrobků pro domácnosti. Jedná se o dominantní motorový systém, který vyniká kombinací citlivých senzorů a nastavením různých úrovní podpory. Bosch za poslední roky vyvinul vskutku působivý systém pohonu pro elektrokola. 

Bosch SMART System

Nejnovější verzí motoru je Bosch Smart System s motorem Performance CX a 750Wh baterií. O něco starší modely systémy Performance CX disponují bateriemi o kapacitě 400Wh, 500Wh nebo 625Wh.

Pokud se chcete dozvědět více informací od Bosch Smart Systém, můžete se podívat na jeden z našich starších článku, kde jsme všechny komponenty tohoto jedinečného systému detailně popsali. Článek si zobrazíte kliknutím na tento odkaz

Elektrokola s Bosch SMART System

 

Bosch Performance CX Gen4

Na nástupce oblíbeného motoru Bosch Performance CX se čekalo opravdu dlouho, ale i přes veškeré spekulace je konečně tady. Nový motor Bosch Performance CX Gen4 je lehčí, menší a výkonnější! 

Bosch Performance CX Gen4 je středový motor s točivým momentem 85Nm, moderním hořčíkovým pouzdrem a celkovou váhou o přibližně 25% nižší než jeho předchůdce. Motor totiž váží neuvěřitelných 2,9Kg. 

Jak už nám napovídají fotografie, motor se obejde bez malého řetězového kroužku a umožňuje tak běžné počty zubů, jako mají některé konkurenční motory. V Bosch Performance CX Gen4 je hnací hřídel posunutá více dopředu a umožňuje tím agilnější geometrii celého motoru. Motor měl původně kroutící moment 75Nm, ale díky softwarové aktualizaci od společnosti Bosch se od léta 2020 zvedl na 85Nm. 

S Bosch Performance CX se toho událo hodně uvnitř i venku. Výkonný motor má nyní lehké hořčíkové pouzdro a byl navržen tak, aby byl velmi kompaktní – je pouze poloviční než jeho předchůdce. Modulace režimů podpory byla mimořádně dobře provedena týmem vývoje softwaru a inženýrů společnosti Bosch. Motor se přilepí na pedál a velmi citlivě sleduje každý malý tlak, který na pedál vyvíjíme. Velmi zajímavý nám připadá tento „gumový pocit“, kdy můžete v režimu Turbo pomalu šlapat s jemně přimáčknutými brzdami a při kontaktu s překážkou jednoduše brzdy otevřít. E-bike v té chvíli vystřelí dopředu, skoro jako by ho táhla gumička. To nesmírně pomáhá v technických pasážích a je to velká zábava.

Velmi příjemný je u motoru Bosch Performance CX Gen4 také náběh podporu. Díky vylepšené vnitřní konstrukci lze s motorem výborně akcelerovat. Rychlé sprinty, které dříve nikdy nebyly silnou stránkou Bosch, se nyní staly naprosto skvělým a přirozeným zážitkem z jízdy. 

Pokud jde o vlastnosti motoru elektrokola, názory se velmi liší. Pro někoho je důležitý maximální výkon, pro jiného je důležitá jízda rychlostí přes 25 km/h s co nejmenším odporem. S motorem Bosch Performance CX je možné obojí. Maximální točivý moment 85 Nm je vždy dostatečný a jak již bylo zmíněno, tento motor je extrémně zábavný i nad 25 km/h.

Modely Purion, Nyon a Kiox fungují jako displeje, přičemž stále častěji se používá kompaktní Bosch Kiox. Tento displej poskytuje jasné informace o detailech túry, může také fungovat jako tréninkový partner a díky svým síťovým kvalitám promění běžné elektrokolo v chytré elektrokolo.

Elektrokola s motorem CX Gen 4

 

Bosch Performance CX

Motor Bosch Performance CX je v současnosti jedním z nejčastěji instalovaných elektromotorů na horských kolech. Jeho výkon je enormní a zrychlení v Turbo režimu je jasně patrné. S maximálním točivým momentem 75 Nm byl dlouhou dobu považován za měřítko a v žebříčku výkonu se stále umisťuje v top 5. Zvláštností motoru Bosch Performance CX je malý řetězový kroužek, který se otáčí 2,5krát rychleji než jeho vlastní kadenci. Šestnáctizubé řetězové kolo tedy zhruba odpovídá běžnému převodníku se 40 zuby. Díky točivému momentu 75 Nm motor dobře zrychluje ze zatáček a výrazně pomáhá elektrokolu při výjezdu do hor. Bohužel Bosch CX naráží na své limity v rychlostech přes 25 km/h, protože ve srovnání s jinými motorovými modely kazí radost z jízdy jasně patrný odpor při šlapání.

Softwaroví vývojáři v Bosch udělali převrat, pokud jde o režimy podpory a kromě režimů Eco, Tour a Turbo poskytují uživatelům také režim eMTB. Tento režim využívá celý rozsah od režimu Tour (120 %) až po režim Turbo (300 %). V závislosti na tlaku na pedál se progresivní podpora motoru automaticky přizpůsobí individuálnímu stylu jízdy. Díky mnohem většímu rozsahu výkonu již není nutné tak často měnit úrovně podpory. Senzorová technologie ovládání motoru pracuje velmi citlivě a umožňuje uvolnění výkonu i v těch nejmenších dávkách. V prudkých stoupáních systém při plném sešlápnutí pedálu přidá plný výkon a v rovinatějších úsecích systém sníží napájení. Celkově to má za následek jízdu s velkou přilnavostí, trakce a správnou podporou motoru.

Podívejme se na některé hlavní prvky elektrokol, které využívají systém Bosch:

  • Elektrokola s motory Bosch mají delší řetězové vzpěry, přičemž každý výrobce elektrokol používá k optimalizaci délky jiné metody. 
  • U většiny elektrokol najdete středové umístění displeje bez ohledu na značku elektrokola.
  • Baterie je díky pevně danému formátu obvykle umístěna na stejném místě a to ze spodní části rámu elektrokola.
  • Snímač rychlosti bývá připevněn ke špicím magnetem.
  • Ovládání motoru bývá obvykle umístěno na levé straně řídítek. 
  • Malý převodník ovlivňuje vedení řetězu a design zadní části elektrokola.
  • Jakmile s motorem Bosch dosáhnete rychlosti 25 km/h ucítí větší odpor v nohách a bude obtížné tuto rychlost překonat vlastní silou.

Elektrokola s ostatními motory Bosch

 

Motory Brose a ověřená německá kvalita

Společnost Brose se sídlem v Německu je srovnatelná se společností Bosch a zaměřuje se u svých pohonných systému převážně na automobilový průmysl. V oblasti elektrokol je nyní Brose téměř stejně známý jako Bosch a nabízí systém, který je otevřenější a flexibilnější než konkurence. Z tohoto důvodu mohou výrobci elektrokol více využívat vlastní individuální řešení. Například Brose Drive S Mag se používá na Specialized Turbo Levo , který je poháněn speciálně vyvinutou baterií.

Brose nabízí výrobci jízdních kol širokou škálu možností, jak a do jaké polohy lze motor a baterii namontovat. Klíčovou roli v tom hraje integrace systému Brose.

Podívejme se na základní technické rysy systému Brose: 

  • Maximální rychlost 25 km/h
  • Rozměr motoru je 213x150x128 mm
  • Jedná se o středový motor
  • Hmotnost motoru Brose je 3,4 Kg
  • Napětí motoru je 36V
  • Výkon motoru je 250W
  • Maximální točivý moment je 90 Nm
  • V závislosti na výrobci elektrokola disponují převodníkem s 32 nebo 38 zuby
  • Baterie je plně nabitá po cca 4 hodinách

Vzhledem k tomu, že Brose je otevřený, variabilní systém, výrobci jízdních kol vytvořili mnoho funkcí pro svá vlastní kola sami.

Brose Drive S Mag

S nejnovějším vývojem od Brose přináší německý výrobce na trh tento výkonný motor. Už malá zkratka „Mag“ naznačuje, že pro pouzdro motoru byl zvolen nový materiál, a to lehký hořčík. Úpravou designu a použitím hořčíkového pouzdra dokázali inženýři snížit hmotnost o 500 g, výrazně zlepšit odvod tepla a snížit celkovou velikost motoru o 15 %. Zatímco ostatní výrobci spoléhají na hliník, Brose má odvahu lehký hořčík použít a zpracovat, díky čemuž se stává průkopníkem v této technologii. 

Hodně se toho ale stalo i pod kapotou kompaktního hořčíkového pouzdra. Například byl vyvinut zcela nový software motoru a revidována elektronika. Kromě toho konstruktéři kladli důraz na to, aby byl Brose Drive S Mag uživatelsky přívětivější a umístili spoje na snadno dostupné místo.

Brose Drive S Alu

Sportovní uživatelé E-MTB mají rádi homogenní vývoj výkonu Brose Drive S Alu a oceňují jeho výkonnostní charakteristiky. Známý motor – který je při rychlosti nad 25 km/h zcela odpojený – zůstává v nabídce nezměněn.

Brose Drive T

Brose upraví u motoru Drive T pozici na trhu a umístí jej více do oblasti trekingových a městských elektrokol se změnou výkonnostních charakteristik. Tento segment je méně o čisté síle a mnohem více o dosahu a jemné podpoře. Brose proto koriguje točivý moment Drive T na 70 Nm a maximální podporu na 320 %. Výsledkem je, že podpora působí ještě harmoničtěji a přirozeněji. Zvyšuje se tak navíc maximální dojezdová vzdálenost elektrokola. S motorem je možné absolvovat túry s plnou přípomocí a to v řádu desítkách kilometrů. 

Na je několik významných výrobců jako Specialized, Rotwild nebo BH Bikes, kteří do svých elektrokol montují motor Brose. Níže se můžete podívat, jaké jsou naše obecné dojmy z motorů Brose: 

  • Délka řetězové vzpěry bývá stejná jako u klasických (bezmotorových) horských kol
  • Konstrukce rámu každého výrobce elektrokol je jedinečná
  • Baterie bývají integrovány do konstrukce rámu a e-bajk tak více připomíná klasické kolo
  • Snímač rychlosti je možné umístit kamkoliv
  • Systém umožňuje napojení aplikací pro chytré telefony
  • Při překročení rychlosti 25 km/h je cítit minimální odpor a jen těžko poznáte, kdy byl motor odpojen

Většina výrobců jízdních kol, které používají motory Brose, dosahují harmonického vzhledu svých elektrokol díky integraci motoru a baterie.

Elektrokola s motory Brose

 

Shimano - průmyslový gigant z Dálného východu

Shimano EP8

Nové Shimano EP8  bylo představeno na konci srpna 2020. S hmotností 2,6 kg je o 300 g lehčí než jeho předchůdce Steps E8000 a jeho specifikace z něj dělají ideální motor pro lehký eMTB. Shimano má ve svém dosahu odpovídající baterii s 630 Wh a pro tento motorový systém dodává také barevný displej SM-EC800.

Klíčová fakta EP8:

  • Hmotnost 2,6 kg (o 300 g lehčí než předchozí Steps E8000)
  • Maximální točivý moment 85Nm s až 400% podporou
  • Q faktor 177 mm
  • Kompaktní design poskytuje větší světlou výšku v technických pasážích
  • Vylepšený mechanismus spojky pro plynulejší doběh/zatmívání na hranici podpory
  • Odpor při šlapání snížený o 36 % umožňuje šlapání bez námahy nad 25 km/h
  • Individuální nastavení prostřednictvím aplikace E-Tube s různými výkonnostními parametry
  • Barevný LCD displej Shimano je snadno čitelný, ostrý a integrovaný na řídítkách

S úrovněmi podpory ECO, TRAIL a BOOST pokrývá software všechny myslitelné oblasti úkolů, které můžete od motoru požadovat. Režim Eco snižuje výkon, ale zvyšuje dosah. Dynamika vstupuje do hry s progresivním trailovým režimem, protože tento režim nepodává stoicky 60 % maximálního výkonu, ale správný výkon pro příslušný požadavek. Software analyzuje výkon řidiče a poskytuje přesně tu správnou podporu, která je v danou chvíli potřebná. Šlapání je zde obzvláště přirozené. Zde je kombinace výkonu podpory a dosahu nejvyšší. Boost je jasný, vždy se zde dává plný plyn. Shimano EP8 má špičkový točivý moment 85 Nm, je zcela nenápadné, pokud jde o tepelnou náchylnost a pracuje velmi tiše.Režimy podpory lze individuálně konfigurovat pomocí aplikace ve smartphonu. Kompatibilní s iOS a Android.

O displeji se dá říci opravdu jen jedno slovo a to se obracíme přímo na vývojáře v Shimano: Chapeau! Chytrý displej je malý, robustní, kvalitní a chráněný za řídítky, tak to má být! Ať už na cestě ke zmrzlině nebo v nejdrsnějším terénu, díky ostré ostrosti v kombinaci se sytými barvami je vždy možné rychle zachytit a přečíst všechny informace. Dynamický LCD displej ukazuje, jaký máte zařazený rychlostní stupeň, a používá různé barvy k rychlé identifikaci, který režim podpory byl právě zvolen. Pomocí aplikace pro chytré telefony a Bluetooth lze upravit různá nastavení podle individuálního vkusu. Pokud rádi trénujete a potřebujete k tomu data, můžete si nechat zobrazit například i kadenci. Celkově vzato je tento mix kompaktního motoru, výkonné podpory a nepřekonatelného displeje skutečným tipem pro každého, kdo se zajímá o elektrokola.

Shimano EP8 RS

Shimano společně se španělským výrobcem Orbea upravilo na podzim 2020 představený EP8-Motor a pomocí speciálního firmwaru (adaptace a úprava elektroniky) uškrtilo tento motor na maximální výkon. Shimano EP8 RS nepodává 85Nm, ale jen 60 Nm maximálního točivého momentu na svém vrcholu. Díky tomu je ideální pro fanoušky, kteří mají rádi podporu, aby se cítili velmi homogenní a zůstali galantní v pozadí. Tato jednotka je ideálním motorem pro lehké E-MTB jako je Orbea Rise.

# Důležitá poznámka: Motor RS nelze přeměnit zpět na běžný EP8.

Shimano Steps E8000

Motor Shimano Steps E8000 byl představen v roce 2016 a nyní jej lze nalézt na bezpočtu elektrokol. Jednotka 2,8 kg je jedním z lehčích motorů na trhu a v kombinaci s ergonomickými řadicími pákami od Shimana jde o motor, který lze ovládat velmi intuitivně. Kromě čistého výkonu podpory k triumfálnímu pokroku motoru Shimano jistě přispěla i vlastnost malého instalačního objemu související s designem. Kompaktní design umožňuje vytvářet agilní geometrie a kinematiku. Řetězové vzpěry se nemusí zbytečně prodlužovat, protože kliky jsou umístěny téměř uprostřed motoru, ale mohou být krátké jako u bezmotorových MTB. Pedály jsou navíc velmi ergonomické, protože motor Shimano Steps E8000 má Q faktor 175 mm, který je nižší než u některých jeho konkurentů.

S úrovněmi podpory ECO, TRAIL a BOOST pokrývá software všechny myslitelné oblasti úkolů, které můžete od motoru požadovat. Režim Eco snižuje výkon, ale zvyšuje dosah. Dynamika vstupuje do hry s progresivním trailovým režimem, protože tento režim nepodává stoicky 60 % maximálního výkonu, ale správný výkon pro příslušný požadavek. Software analyzuje výkon řidiče a poskytuje přesně tu správnou podporu, která je v danou chvíli potřebná. Šlapání je zde obzvláště přirozené. Zde je kombinace výkonu podpory a dosahu nejvyšší. Boost je jasný, vždy se zde dává plný plyn. Motor Shimano Steps E8000 poskytuje špičkový točivý moment 70 Nm a je zcela nenápadný, pokud jde o náchylnost na teplo.

Elektrokola s motory Shimano

 

Yamaha - vysoce kvalitní vytrvalostní běžec

Systém Yamaha nabízejí některé společnosti vyrábějící jízdní kola jako alternativu k Bosch ve svém sortimentu. Pohon řady PW je novou vlajkovou lodí v sortimentu japonského výrobce.

Technické specifikace:

Yamaha poskytuje následující specifikace. Je třeba zdůraznit, že řídicí systém si mohou cyklistické společnosti přizpůsobit svým potřebám.

  • Maximální rychlost v terénu: 25 km/h
  • Tři nebo čtyři senzory pro měření přenosu síly do pedálů se zaměřením na přirozený zážitek z jízdy
  • Integrovaná baterie s kapacitou 500 Wh
  • Maximální točivý moment 80 Nm, za normálních podmínek 70 Nm
  • Hmotnost motoru: 3,5 kg
  • Jmenovité napětí: 36V
  • Jmenovitý výkon: 250W
  • Normální velikost převodníku
  • Tři možnosti zobrazení: LCD, LED nebo přizpůsobený displej od výrobce kola
  • Stabilní ovládací jednotka nebo řadicí páka LED
  • Kompatibilní s vedením řetězu a přesmykačem

Zdá se, že Yamaha chce najít střední cestu mezi přizpůsobením a standardizací.

Yamaha PW-X3

  • O 20 % kompaktnější než PW-X2
  • Hmotnost 2,8 kg, o 300 g lehčí než Yamaha PW-X2
  • vylepšená pomoc při tlačení
  • vylepšený algoritmus detekce ladění
  • nově vyvinutý snímač rychlosti
  • 750Wh baterie
  • Prodlužovač dosahu s 360Wh
  • nové Display Interface X (propojení přes ANT+ a Bluetooth)

Motory Yamaha jsou známé tím, že mají velmi silný zátah a jsou přesvědčivé z hlediska odolnosti a životnosti. V minulosti byly vždy kritizovány někdy dost drsné charakteristiky a prudký zátah točivého momentu i při sebemenším tlaku na pedál. S PW-X3 Yamaha slibuje jemnější modulaci a hladší charakteristiky bez obětování trakce a výkonu, a to i při nízké kadenci.

Yamaha PW-X3, která je například instalována v Haibike Nduro 2022, poskytuje maximální točivý moment 85 Nm, a je tedy srovnatelná s Bosch Performance CX Gen4 a Shimano EP8. Inženýři dokázali ve srovnání s předchozím modelem PW-X2 hodně ušetřit na hmotnosti a objemu zástavby. Yamaha PW-X3 je o 20 % menší než její předchůdce a s hmotností 2,75 kg váží o dobrých 350 g méně.

Úrovně podpory zůstávají nezměněny:

  • EXPW – 360 %
  • HIGH – 280 %
  • STD – 190 %
  • ECO – 100 %
  • ECO+ – 50 %

Novinkou však je, že automatický režim se nyní mnohem rychleji přepne z ECO do STD. Doposud to byly pouze 2 otáčky pedálu, ale nyní dochází ke změně již po jednom otočení.

Dlouho žádaný a nyní zcela nový: displej! Yamaha tomu říká Interface X. Malý LED displej je ANT+-schopný a lze jej propojit se smartphonem přes Bluetooth, pomocí barevných LED diod ukazuje zvolenou úroveň podpory a stav nabití baterie a má dvě tlačítka (zapnout/vypnout a light ) a port USB, přes který lze instalovat aktualizace. K dispozici je také extrémně kompaktní dálková jednotka, podobná jako u Specialized Turbo Levo, která je namontována přímo na rukojeti a lze ji ovládat palcem. Pokud tlačítko podržíte déle, aktivujete pomůcku pro tlačení.

Yamaha vyhlásila válku nelegálnímu ladění motorů. Proto má nový PW-X3 některá detailní řešení, která mají ladění zabránit nebo jej alespoň velmi ztížit. Na jedné straně jsou nyní všechny kabely motoru uvnitř pevně připájeny a na druhé straně byl vyvinut nový snímač rychlosti. Pokud systém detekuje nelegální ladění motoru, přejde do jakéhosi nouzového režimu a výkon podpory je extrémně přiškrcen. Jediný způsob, jak se odtud dostat, je navštívit odborný servis nebo jet 90 minut v tomto bezmocném režimu.

Elektrokola s motorem Yamaha PW-X3

Novinkou je také baterie Intube od Yamahy, která má kapacitu 750 Wh a lze ji snadno spojit s extenderem – kapacita 360 Wh. To vám dává celkovou kapacitu 1110 Wh.

  • Motor Yamaha PW-X 3
  • Kapacita baterie 630 Wh / 750 Wh / včetně prodlužovače dosahu až 1110 Wh
  • Výkon 250 wattů
  • Maximální točivý moment 85 Nm
  • Displej Yamaha Interface X

Yamaha PW-X2

S motorem PW-X2 – který najdete na Haibike AllMtn 7.0 – má Yamaha ve své řadě výkonný a velmi účinný motor. S 5 úrovněmi podpory – Eco+, Eco, Standard STD, High, Extrapower EXPW – lze snadno zvolit charakteristiky podpory. Modulaci bychom popsali jako výkonnou a výkonnou, protože tento motor je skutečným power packem na traily.

  • Motor Yamaha PW-X2
  • Baterie Yamaha InTube
  • Kapacita baterie 600 Wh
  • Výkon 250 wattů
  • Maximální točivý moment 80 Nm
  • Displej Yamaha Side Switch 1,7″ LCD, 7 funkcí

Podpora příslušných úrovní podpory je následující:

  • ECO+ 50 %
  • EKO 100%
  • STD (výchozí) 190 %
  • VYSOKÉ 280 %
  • EXPW (Extra Power) 360 %

Yamaha má ekonomické zázemí, aby mohla investovat do rozvoje a růstu segmentu.

  • Možnosti délky řetězové vzpěry jsou srovnatelné se systémem Brose
  • Baterie lze integrovat nebo namontovat na rám a umožňují kolu normální vzhled
  • Displeje může prodejce přizpůsobit a naprogramovat pomocí aplikace
  • Rychlost je měřena magnetickým senzorem na paprscích
  • Nad 25 km/h: Při překročení limitu, do kterého je poskytována podpora, čeká na řidiče jasně znatelný odpor – jako by byl náhle zařazen těžší převod
  • Standardní velikosti převodníku znamenají, že vedení řetězu a zadní trojúhelník mohou být navrženy flexibilněji
  • Servis a díly závisí na tom, kde bylo kolo zakoupeno

Elektrokola s motorem Yamaha PW-X2

Giant a Haibike jsou dvě značky, které se rozhodly pro pohony Yamaha. Motory Yamaha, zejména u Giant, jsou silně přizpůsobeny zákazníkům.

 

Fazua - chytřejší minimalista

Fazua Ride 50 Trail / Street

V létě 2021 Fazua představila aktuální generaci motoru (Fazua die aktuelle Motoren-Generation). Díky různým aktualizacím se ze známého motorového systému Fazua Evation 1.0-Motorsystem stala nová Fazua Ride 50, která je k dispozici v trailové i streetové verzi. Štíhlá motorová jednotka má větší chladicí žebra na spodním konci a nové chladiče specifické pro použití na příslušných hnacích jednotkách, ale zůstává věrná tenkému designu. Fazua trochu zvýšila výkon, motorový systém Fazua Ride 50 Trail/Street nyní poskytuje maximální točivý moment 58 Nm. Navíc je zde zlepšená účinnost motoru při současném snížení hmotnosti o 6 % ve srovnání s osvědčeným Fazua Ride 50 Evation. Nová volnoběžka s o 67 % více zubů navíc vytváří třecí spojení znatelně rychleji.

Zamýšlené použití motorových systémů Fazua Ride:

  • Fazua Ride 50 Trail je určen pro elektrokola kategorie off-road
  • Fazua Ride 50 Street je vhodná pro silniční i městská elektrokola

Při optimalizaci konstrukce chladiče byly zohledněny různé jízdní situace. Fazua Ride 50 Trail využívá sálavé chlazení, které je vhodné pro jízdu do kopce v nerovném terénu.

Pro vyšší rychlost na zpevněných cestách je Fazua Ride 50 Street chlazena vzduchem proudícím kolem (airflow chlazení).

Kromě toho je Fazua Ride 50 extrémně tichý a nabízí přirozený zážitek z jízdy, který je charakteristický pro systémy Fazua Ride. Umožňuje výrobcům kol vyrábět lehká, agilní a estetická elektrokola, která vypadají a působí jako běžné kolo, jen s větším výkonem.

Specifikace Fazua Ride 50 Trail:

  • Celková hmotnost 4,4 kg
  • Maximální točivý moment 58 Nm
  • Max.výkon 300W // 350W krátkodobě v útočné funkci
  • Napětí 36V
  • Kapacita baterie 252 Wh

Fauza Evation

Kompaktní motorový systém Fazua Evation 1.0 váží těsně pod 4,6 kg (převodovka ve spodní části 1,31 kg, hnací jednotka 1,92 kg, baterie 252 Wh 1,38 kg) a díky tenkému designu jej lze snadno integrovat do spodní trubky. V tomto systému tvoří 252 Wh baterie společně s motorem válcovou jednotku, kterou lze – pokud si přejete – z elektrokola i zcela vyjmout. Na rozdíl od konkurentů, kteří mají plno newtonmetrů, motor Fazua dodává pouze nominálních 55 Nm a díky aktualizaci Black-Pepper-Update to nyní vypadá. Podpora je velmi rovnoměrná - systém pracuje absolutně tiše a má velmi zdrženlivou charakteristiku. Sportovní jezdci si tento typ podpory zamilují, protože e-bike se nikdy necítil tak přirozeně. Tento motor je zábavný i nad 25 km/h, protože s ním lze šlapat bez jakéhokoli odporu. Baterie má při 252 Wh velmi omezenou kapacitu, ale váží pouze 1,38 kg. Díky tomu je dokonale možné nosit s sebou v batohu náhradní baterii.

Dálková jednotka na řídítkách se snadno používá a poskytuje barevné informace o zvolené úrovni podpory: zelená - nízká úroveň podpory (75 % / 125 W), modrá - střední úroveň podpory (150 % / 250 W), růžová - nejvyšší podpora úroveň (240% / 400W), Bílá - Bez podpory.

Motorový systém Fazua Evation 1.0 je chytrý, ale bohužel také velmi zvláštní. Tento motor je instalován například v Lapierre E-Zesty. Výkon motoru elektrokola často nestačí na zdolání velmi strmých ramp a kapacita baterie 252 Wh z něj nedělá běžce na dlouhé tratě. Systém Fazua je ideální pro ty, kteří většinou dovádějí na trailu s bezmotorovými horskými cyklisty, ale ti, kteří jezdí pouze na motorizovaných elektrokolech, rychle dosáhnou svých fyzických limitů, protože jiné motorové systémy pohánějí e-MTB s motorem Fazua při jízdě do kopce.

Zajímavý je Toolbox-Software, který umožňuje upravit charakteristiku motoru na počítači.

Technické specifikace:

  • Nejvyšší rychlost v terénu je 25 km/h
  • Motor s 2 kg velmi lehký
  • Kapacita baterie 252 Wh
  • Maximální točivý moment: 55 Nm
  • Jmenovitý trvalý výkon: 250 W

Chytrý motor Fazua poskytuje podporu při jízdě. Oproti konkurentům je však pociťovaná podpora výrazně nižší. Výkon dodávaný sportovními elektrokoly by podle nás měl stačit jen omezeně. S tímto konceptem pohonu se setkáváme spíše na e-silničních kolech, e-gravel kolech a také na e-trekingových a e-městských kolech.

Použití systému Fazua evation 1.0 v reálných podmínkách:

Motorový systém Fazua evation 1.0 je chytrý, ale bohužel také velmi zvláštní. Výkon motoru elektrokola často nestačí na stoupání do strmých ramp a kapacita baterie 252 Wh z tohoto motoru nedělá běžce na dlouhé tratě. S elektrokolem je to ale jinak. Zde je maximální točivý moment 60 Nm naprosto dostačující k dostatečné podpoře na prudce stoupající pass road a baterie je zde také méně důležitá, protože na tenkých pneumatikách jedete téměř vždy přes podporovaných 25 km/h.

  • Velmi tichý motor podporuje plynulost a má velmi zdrženlivou charakteristiku
  • Kompaktní design umožňuje elektrokola s normální geometrií
  • Hmotnostně jsou jednotlivé komponenty motorového systému Fazua evation 1.0 velmi lehké
  • Vizionářský koncept a zdroj inspirace pro celé odvětví
  • Malá baterie s 252 Wh, ale velmi lehká s hmotností cca 1,5 kg
  • Díky tenkému designu umožňuje tato koncepce moderní rozměry trubek

TQ SYSTEMS - vířící elektrárna

TQ HPR 120S

O válcovém motoru ze Seefeldu v Horním Bavorsku je známo jen málo. Doposud instalované pouze v modelech od M1 Sporttechnik by si tento silák měl brzy získat na oblibě, protože prémiový výrobce Haibike ze Schweinfurtu vybavil tímto agregátem svůj model Flyon a toto elektrokolo bylo již při představení na veletrhu dobře přijato. Propagace Eurobike 2018 zajištěna. TQ-Systems GmbH je německá společnost a nabízí řešení pohonů a automatizace a také vestavěné moduly a systémy. Mateřská společnost TQ-Group GmbH má sídlo v Gut Delling/Seefeld u Mnichova v Horním Bavorsku a na dalších 13 místech.

TQ HPR120S vyrábí společnost TQ-Systems a v současnosti je na špici soutěže točivého momentu. Kruhový motor o hmotnosti kolem 3,9 kg dodává ohromných 120 Nm a zvukový projev místy připomíná turbínu. Tento motor snese vysoké kadence a problém není ani delší výkon ve špičce.Motor je německé výroby a dá se velmi příjemně rozjet i čistě svalovou silou, tedy přes 25 km/h.

Technické specifikace

  • Maximální rychlost v terénu: 25 km/h
  • TQ Harmonic Pin Ring Gear
  • Rotačně symetrické provedení
  • Jednostupňové snížení: 1:37
  • Integrovaný snímač točivého momentu
  • Průměr: 144mm
  • Dvě integrovaná volnoběžka
  • Maximální točivý moment: 120 Nm
  • Jmenovitý trvalý výkon: 250 W

Síla, kterou tento motor přináší na zadní kolo, je brutální. Jak dlouho s tím řetěz, kazeta nebo pneumatiky vydrží, závisí na tom, jak dobře se inženýrům podaří modulovat vývoj výkonu pomocí softwaru. Totéž také rozhoduje o tom, jak nechá jezdit na trailu elektrokolo s TQ 120S. Masivní nárůst točivého momentu se ne vždy pozitivně projeví na jízdních vlastnostech.

Použití TQ120 S od TQ Systems v reálných podmínkách:

Dosud byl TQ120S exotický, protože byl instalován pouze v jednom modelu a není na trhu ve velkém množství. To se pravděpodobně v sezóně 2019 změní, protože elektrokolový gigant Haibike vybavil svou vlajkovou loď tímto motorem a najednou se bavíme o úplně jiných veličinách, než jsme byli doposud. Jak zvláštní jízdní chování tohoto brutálního motoru přijmou koncoví zákazníci a jak bude vypadat z hlediska odolnosti a servisu, se teprve uvidí.

  • Kompaktní motor o průměru 144 mm, který dává konstruktérům velkou volnost při navrhování rámu
  • Baterie pochází od dodavatele a lze ji plně integrovat do spodní trubky.
  • Displeje dodávají společnosti třetích stran a lze je upravit a přizpůsobit pomocí aplikace.
  • Rychlosti 25 km/h je dosaženo velmi rychle a je téměř vždy.
  • Zpracování je na nejvyšší úrovni.
  • TQ120S má při plné zátěži tendenci k vysoké hladině hluku
  • Vysoký výkon - 120 Nm - má za následek vysokou spotřebu a velmi rychle vybíjí baterii.
  • O servisu a životnosti se zatím nemůžeme vyjádřit.

Elektrokola s motorem TQ

 

Sachs – výrobce s historií

Ve společnosti Sachs máme bohaté zkušenosti se závody v terénu v automobilovém a rallyovém sektoru. U Sachs symbolizuje zkratka „RS“ nejvyšší výkon a nárok na nejlepší podporu, protože rally není u Sachs vnímána jen jako nejtěžší testovací pole. Inženýři, kteří v tomto prostředí řádí, vědí, že pokud zde nějaká součástka vydrží, zákazníci se na ni mohou spolehnout.

Sachs již také vyvinul ABS pro elektrokola. To se vyznačuje štíhlým a kompaktním trubkovým tvarem, který umožňuje neviditelnou instalaci tohoto systému do rámu a vidlice.

Sachs RS 925

Na jaře 2019 jsme měli exkluzivní příležitost vyzkoušet si Sachs RS. V té době softwarově a modulačně ne zcela finální power pack dokázal přesvědčit. Náš názor po prvních kilometrech:

Sachs RS je silným kandidátem na to, aby vtrhl přímo na pódium nejlepších eMTB motorů. S maximálním točivým momentem 112 Nm a stabilitou, kdy má svůj špičkový výkon připravený na ohromné ​​3 minuty, je naprosto přesvědčivý už v předsérii. Motor 48 V se z hlediska vývoje hluku usadí ve středu pole, ale není obtěžující ani vlezle hlasitý. Pokud je modulace úrovní podpory nyní softwarem správně nastavena, dáme Sachs RS první místo v seznamu nejlepších.

Sachs RS slibuje díky 48voltové technologii také dobrou účinnost a nízkou spotřebu, díky čemuž by měl být tento power pack zajímavý i z hlediska dojezdu.

V létě 2020 jsme pak měli možnost rozsáhle otestovat Nox Hybrid Enduro a také otestovat sériový motor. S maximálním točivým momentem 112 Nm je tento motor jedním z nejsilnějších na trhu a promění elektrokolo, ve kterém je instalován, na výkonové e-MTB.

  • Vysoký točivý moment již od 60 ot./min., až 112 Nm
  • Oblast použití: horská elektrokola, městská, trekkingová a nákladní elektrokola
  • Inteligentní systém chlazení umožňuje dlouhá stoupání a trvalý rozvoj výkonu
  • Nízký Q-faktor 178 mm
  • Držák kliky ISIS
  • Dvě volnoběžky uvnitř zajišťují velmi přirozený zážitek z jízdy
  • Čtyři režimy podpory
  • Hmotnost: 3,650g
  • Výkon: až 700 wattů
  • Jmenovité napětí: 48 voltů
  • K dispozici pro 25 km/h a 45 km/h

112 Nm nahoře, tento výkon je třeba vhodně modulovat, aby se radost z jízdy neztratila. V našem testovacím modelu se motor bohužel necítil úplně optimálně. Ve špičkách to bylo drsné a hranaté, tady bychom chtěli harmoničtější modulaci s vyhlazenou křivkou výkonu. Můžeme si také představit, že „vyplouvání“ z 25 km/h bude méně prudké a pozvolnější.

Když jsme se zeptali přímo Sachs, bylo nám řečeno, že na softwaru stále pracují a že jsou vděční za náš příspěvek. Zde je cílem dále zlepšit a zpřesnit modulaci v rozsahu kolem 25 km/h.

Při zátěži může Sachs RS vyvinout jasně slyšitelný hluk na pozadí a je někdy hlasitější než motor Shimano Steps E8000, o kterém je známo, že je z hlediska hlasitosti slyšitelnější než současné motory Bosch a Brose.

Sachs RS byl představen již v roce 2019 a dokázal přesvědčit v prvních testovacích jízdách. Motor, který váží 3,5 kg, poskytuje plný maximální točivý moment 112 Nm a svůj vrchol 700 W si udržuje po dobu 3 minut – žádný jiný střední motor na elektrokolech to v současnosti nedokáže. Zajímavostí je, že motor svůj maximální kroutící moment 112 Nm dodává již při nízké frekvenci šlapání 40 až 60 otáček pedálu. Tento motor by mohl oslovit i jezdce s velmi nízkou kadencí. Díky 48voltové technologii je systém ekonomický a efektivní. Během jedné z našich vyjížděk jsme najeli 46,2 kilometrů a 1047 metrů nadmořské výšky s 651 Wh baterií a měli energii téměř 2 hodin.

Sachs nemá ve svém sortimentu vlastní displej. Zde mají výrobci možnost použít standardní displej např. od Bloks.

Sachs GT 525

Lehký a kompaktní – to platí pro nový Sachs GT 525. Malý motor váží pouhých 2,8 kg a má v aktuální verzi maximální točivý moment 55 Nm. Podle Sachse by motor mohl udělat více, ale aktuálně je zablokován na 55 Nm. Perfektně se hodí na e-městská kola a dobře se hodí pro použití v městských oblastech. Tímto motorem by ale mohlo být vybaveno i e-gravel bike nebo e-MTB hardtail.

  • Maximální točivý moment 55 Nm
  • Faktor podpory 320 %
  • Napětí 48V
  • Výkon max. 250 wattů
  • Špičkový výkon 600W
  • Hmotnost 2,8 kg
  • Displej kompatibilní s různými displeji (Marquardt, Bloks, Sigma, Metz, ...)

Sachs GT 525 je kompaktní a 2,8 kilogramů lehký - ideální pro e-hardtaily nebo všechna elektrokola do města - maximální točivý moment: 55 Nm | Faktor podpory: 320 % | Špičkový výkon: 600W

Po krátké testovací jízdě na nás tento motor udělal následující dojem:

Sachs GT 525 se při naší krátké testovací jízdě cítil docela dobře. Přestože tento 2,8 kg vážící motor v současnosti poskytuje maximální točivý moment pouze 55 Nm, podporuje jej velmi tiše a plynule. Tento motor si dokážeme velmi dobře představit v e-MTB hardtailu nebo e-gravel biku.

 

Rocky Mountain Powerplay

Dyname™ 3.0 (Powerplay™) - kanadský pohonný systém

Tento pohon lze nalézt v Rocky Mountain Instinct Powerplay a byl vyvinut v Kanadě. Přestože byl systém Dyname™ 3.0 oficiálně představen v roce 2017, je již ve své třetí generaci. Vyvinutý a neustále vylepšovaný v roce 2010 splňuje všechny požadavky pro instalaci na e-horská kola. Servisní a dealerská síť v Evropě je dobrá a údržba je proveditelná pro vyškolený personál, protože všechny opotřebitelné díly (spodní držák, hnací pastorek) lze opravit u prodejce pomocí standardních nástrojů.

Technické specifikace:

  • Bezkomutátorový třífázový motor
  • Maximální točivý moment 108 Nm
  • Integrovaný snímač točivého momentu
  • nízká hlučnost
  • Kompaktní a výkonný
  • K dispozici s výkonnou lithium-iontovou baterií 632 Wh
  • Maximální točivý moment: 108 Nm
  • Jmenovitý trvalý výkon: 250 W
  • Hmotnost cca 3,8 kg

Při jízdě je cítit vývoj síly. S točivým momentem až 108 Nm poskytuje motor podporu, aniž by škubal nebo byl nepříjemně patrný. Vysoce účinný, tichý, bezkomutátorový třífázový motor tlačí homogenně a silně a lze jej velmi dobře pohybovat i přes 25 km/h. Díky integrovanému snímači točivého momentu je zážitek z jízdy velmi přirozený.

Rocky Mountain Powerplay se systémem motoru Dyname - velkou výhodou je, že motor je zcela před středovou konzolou, což umožňuje krátké vzpěry a pozitivně ovlivňuje těžiště. Motor disponuje robustním pouzdrem, které chrání před nečistotami.

Použití systému Powerplay™ v reálných podmínkách:

Díky systému Powerplay™ má Rocky Mountain ve své řadě motor, který má své vlastní jedinečné vlastnosti. Pohání konvenčně namontovaný převodník a je umístěn před skutečně vestavěnou středovou konzolou. Celkově tato svérázná konstrukce umožňuje postavit zcela běžné horské kolo, které se svou geometrií neliší od svého bezmotorového protějšku. Motor je velmi výkonný, ale v technických pasážích nikterak neohromovaný. Ovládání tohoto motoru je senzační!

  • Speciální konstrukce umožňuje ultrakrátké řetězové vzpěry a normální geometrii
  • Charakteristika je ideální pro použití na e-horských kolech
  • Baterie je skrytá v rámu a nelze ji vyměnit
  • S rychlonabíječkou lze 500Wh baterii plně nabít za 3h20m a 632Wh baterii za 4h10m
  • Maximální točivý moment 108 Nm

Dyname™ 4.0 (Powerplay™)

V létě 2021 představil Rocky Mountain veřejnosti nový Powerplay Inženýři Rocky Mountain pro to vyvinuli nový motor! Známý motor Dyname 3.0 z předchozích modelů Powerplay byl dále vyvinut a vylepšen. Nový model se nazývá Dyname 4.0 a je nyní výrazně kompaktnější – o 18,5 % menší než jeho předchůdce – a má výrazné snížení instalačního objemu. Ušetřena byla i hmotnost, protože nejnovější vývoj motoru Dyname váží cca 3,1 kg a je tedy o dobrých 750 g lehčí než předchozí model. Kromě toho je nový motor výrazně tišší než ten starý, protože inženýři snížili otáčky motoru a racionalizovali řetězové kolo, aby se zabránilo zbytečnému hluku a bylo opravdu tiché jako šepot.

Nový model přichází se čtyřmi, namísto tří, režimy podpory. Aby se omezily skoky mezi jednotlivými režimy a aby byly harmoničtější, byl pod maximálním režimem „Ludicrous“ implementován další režim. I co se týče modulace, byla položena ruka, protože Dyname 4.0 už netlačí nekultivovaně a drsně, i když máte nohu na pedálu jen v klidu.

Nyní jsou k dispozici následující režimy podpory:

  • Eco 25 %
  • stopa 50 %
  • Trail+ 75 %
  • směšné 100%

Rocky Mountain zůstává věrný maximálnímu točivému momentu 108 Nm, který je generován téměř bezhlučně motorem a kultivovaně přenášen na zadní kolo. Baterie má kapacitu 720 Wh a po odšroubování krytu a upevňovacího šroubu na baterii lze baterii jednoduše vyjmout z rámu. Pokud by 720 Wh nestačilo, Rocky Mountain má ve své nabídce volitelně dostupný Overtime Pack, který poskytuje dalších 314 Wh a celkovou kapacitu navyšuje na 1034 Wh.

Tento motorový systém má také plný displej. Vzhledem k tomu, že všichni Kanaďané mají rádi lední hokej, dává smysl nenazývat displej pouze Display, ale nazývat jej Jumbotron. Kdo někdy byl na zimním stadionu, zná velké monitory tohoto jména nad ledovou plochou. Na displeji se zobrazují různé informace o cestě, zvolených režimech nebo systému.

Něco se stalo i s individuální modulací úrovní podpory, protože k tomu už nepotřebujete aplikaci, ale můžete to udělat přímo na elektrokole přes displej.

Nová 4A nabíječka nyní přichází bez ventilátoru a nabije velkou 720Wh baterii na 100 % za necelé 4 hodiny.

Rocky Mountain používá nový motor Dyname 4.0 pro své modely MY2022 Powerplay. - Tento motor je přibližně o 18,5 % menší, tišší a o dobrých 750 gramů lehčí než předchozí model. Maximální točivý moment však zůstává na hodnotě 108 Nm.

V budoucnu bude displej v horní trubce. - Takzvaný Jumbotron zobrazuje všechny potřebné informace při jízdě a také umožňuje konfigurovat režimy podpory na stezce.

Dálková jednotka se také stala kompaktnější. - Tlakový bod a zpětná vazba tlačítek je dobrá, dostupnost je odpovídající a nový systém má také režim chůze.

Nabíječka byla také přepracována Rocky Mountain. - Do budoucna přichází bez ventilátoru a nabije 720Wh baterii na 100 % za méně než 4 hodiny.

  • Motor Dyname™ 4.0 (250w / 48v)
  • Baterie Rocky Mountain
  • Kapacita baterie 720 Wh
  • Výkon 250 wattů
  • Maximální točivý moment 108 Nm
  • Zobrazit Rocky Mountain Jumbotron