Články a novinky

730WH BATERIE PRO MOTORY YAMAHA

Datum: 12.02.2020
  • topkolo
  • elektrokola
  • Příslušenství

Z dnešního pohledu je to již vizuálně méně atraktivní systém, ale já jej stále hodnotím jako nejfunkčnější. A díky jednoduché úpravě velikosti bateriového boxu nyní dostáváme 730 Wh což nám s napětím 36V dělá kapacitu 20,7 Ah. Další výhodou nové baterie je, že se dá nabíjet vyššími proudy a výrobce k této baterii nabízí 7A nabíječku, což už jsou opravdu pecky. Není však nutnost pořizovat si novou nabíječku, baterie jde nabíjet standardní nabíječkou dodávanou k elektrokolům. Je třeba upozornit, že s novou 7A nabíječkou nelze nabíjet stávající 400Wh a 500Wh baterie.

Zajímalo nás porovnání kapacity při skutečné jízdě. A tak jsme se rozhodli reálný test, který proběhl v neděli 10.11.2019.

POUŽITÁ TECHNIKA A JEZDCI

Pro test jsme použili elektrokola s motorem Yamaha PW-X, který vyniká svým masivním zátahem od nejnižších otáček. Jedno elektrokolo s baterií 500Wh a jedno s již zmíněnou 730Wh. Vzhledem k tomu, že máme rádi agresivnější jízdu mimo pozemní komunikace a cyklostezky, obě elektorkola byla vybavena čipem SpeedBox pro odblokování omezovače rychlosti.

Počasí již bylo opravu listopadové, s teplotou okolo 6-7 stupňů. To samo o sobě přináší značný pokles kapacity baterie. Výrobci baterií udávají úbytek kapacity až 20%. Se zapnutým čipem SpeedBox se dalo čekat, že budou baterie vybité rychle.

Oba dva jezdci jsou ve stejné váhové kategorii. První 94 kg s náhradní 500wh baterií a druhý 96 kg se 7A nabíječkou v batohu.

Jízdní režim jsme po celou dobu testu nastavili na STD. Což znamená střední stupeň připomoci.

JÍZDNÍ DOJMY

Listopadové a prosincové vyjížďky po dešti máme opravdu moc rádi. Prázdné lesy, kde se dá jezdit opravdu rychle, spadané listí schovávající skutečný terén dokonale prověří techniku jezdce a připravenost stroje. Elektrokola nabízí vynikající dynamiku jízdy při stoupání tak, že neustále používáme brzdy i pří výjezdu do kopce. Přijíždím do vracečky 35 km/h, podřadím o dva stupně, plné brzdy, zatočit a znovu maximálně zabrat do pedálů, elektrokolo vystřelí ze zatáčky a chvátá do další, kde to začne celé znova. Takový charakter jízdy nás nikdy nepřestane bavit. Masivní skluzy předního kola při průjezdu rychlými zatáčkami mě vždy utvrdí, jak důležité je dbát na kvalitní pláště a výběr dobrého vzorku v závislosti na ročním období. 

Při výše popsaném charakteru vyjížďky a s hodně nízkou teplotou se 500Wh baterie vybila po 30ti km na 6% a v baterii 730Wh zůstávalo 46% baterky.  Vybitou baterii jsme vyměnili za náhradní a pokračovali dále. Při příjezdu na oběd v mé testované 730Wh baterii zůstalo 17% kapacity. Samozřejmě jsem využil času na oběd a baterii rychlou nabíječkou dobíjel. Za 1 hodinu a 20 minut mi po nasazení do elektrokola svítílo na displeji 50% kapacity, což je dostatek pro celou cestu zpátky.

ZÁVĚR

Pro ty, kteří jezdí extremní terény a vysoké převýšení je důležitá každá watthodina. Je lepší mít na kole cvaknutou baterii s velkou kapacitou a v batohu lehkou a rychlou nabíječku. Pokud však používáte elektrokolo k turistice, jezdíte lehké terény, když je příjemně teplo, tak i baterie 400Wh spolu s velmi úsporným motorem Yamaha má pro středně dlouhé výlety dostatek kapacity. U celoodpružených kol je správná volba 500Wh jelikož ta jsou velmi často vybavena širšími plášti a jsou o něco těžší.

Pro ty, kteří uvažují, že si na jaře budou kupovat novou baterii pro svá elektorkola, je třeba říct si, jaké trasy jezdím, jak dlouhé ty trasy jsou a podle toho zvolit kapacitu.

Na trhu se již dají 400Wh baterie koupit od 11-12 tisíc. Dají se také repasovat staré baterie.

Nebo zvolit baterii 500Wh která se dá sehnat za 18-19 tisíc. Za novou baterii 730Wh dnes zaplatíte 25 tisíc korun. Za těch 230Wh navíc tedy zaplatíte 6-7 tisíc navíc a to je dost.

Je zbytečné koupit si drahou baterii a pak její kapacitu využívat na 50 procent.

Pokud jde o mě, já už ji nikdy z kola nevytáhnu. J.